TinkBlog

Bilgisayar Oyunları ve E-spor Disiplini

Zeynep Dereli

1970’lerden bugüne, dijital teknolojilerin yaygınlaşmasında bilgisayar oyunlarının önemli bir etkisi oldu.

Oyunlar, bilgisayarların evlere ve gündelik hayatımıza girişini hızlandırdığı gibi dijital teknolojiye olan tüketici talebini artırdı ve bu talep bilgisayarların ailelerin satın alabilecek seviyede ucuzlamasına destek oldu. Bugün dahi mikroişlemci sektöründe rekabeti ve gelişimi oyun cihazları sağlıyor. İşlemci ve görüntü teknolojilerindeki değişimler daha sofistike sistemlere ihtiyaç duyan oyunlar üzerinden sunuluyor.

Teknolojik gelişimde bu şekilde önemli pay sahibi olan oyunlar ülke ekonomileri için de stratejik bir gelir kalemi haline geldi. BTK’nın yayınladığı rapora göre küresel oyun endüstrisi pazar büyüklüğü 100 milyar doları geçmiş bulunuyor. Bu pazarda Türkiye 700-750 milyon dolar seviyelerinde bir paya sahip. Bu alanda daha hızlı bir gelişim kaydetmek için son yılların yükselen ülkelerine dikkati çekmek gerekiyor.

Sektöre yıllarca liderlik eden ABD ve Japonya’nın yanı sıra; Çin, Hindistan, Finlandiya ve Ukrayna gibi ülkeler de sektörde ağırlığını hissettirmeye başladı. Tek başına Çin Pazarı 30 milyar doları aşan büyüklüğü ile ABD’yi geçmiş durumda. Oyun sektöründe gelişen bu ülkeler, 1990’lı yıllarda kalkınma stratejilerine “bilgisayar oyunları” konusunu ekleyerek ve bu konuda gerekli eğitim ve teşvik altyapılarını hazırlayarak 2000’li yıllarda küresel oyun endüstrisinde söz sahibi oldular.

Bu başarıda belirleyici olan eğitime verilen öncelikti. Oyun sektörü veya genel olarak yazılım endüstrisi maddi yatırımların ötesinde bir kaynağa ihtiyaç duyuyor: gerekli becerilere sahip, girişimci, sosyal becerileri güçlü ve özgür düşünen bir gençlik. Bu niteliklere sahip bir gençliği eğitecek okullara ve öğretmenlere ihtiyacımız var. Sözünü ettiğimiz eğitim bilgisayar dilleri konusunda verilen eğitimlerin çok ötesine geçmeyi, bir zihniyet kazandırmayı gerekli kılıyor.

Madalyonun diğer tarafında ise ailelerin kâbusu var: oyun ve oyun videoları bağımlısı, fiziksel ve ruhsal sağlığını ve eğitimdeki başarısını yitirmiş, pasif gençler. Bu tablonun ortaya çıkmaması için ise gençlerin aslında ustaca kullandıkları dijital teknolojileri “kontrol altına alabilecekleri” şekilde yönlendirilmeleri gerekiyor. Bu noktada çözüm, okulun ve ailelerin, çocukların bilgisayar oyunları ile olan etkileşimlerinde destekleyici ve gözlemleyici olmalarından geçiyor. Özellikle dijital oyunlarda başarılı olan gençlere e-spor disiplini kazandırmak, gençlerin kontrolü ele alması için önemli bir adım.

E-spor, dijital sistemleri kullanarak başarıya ulaşmak ve sosyalleşmek için önemli bir fırsat. E-spor’da başarıya ulaşan gençler, profesyonel hayatlarında makine karşısında kendisini güvende hissediyor. Diğer taraftan görünen o ki, e-spor gelecekte bir kariyer yolu olma potansiyeli taşıyor. Bugün e-spor turnuvalarında başarı sağlayan gençler, yarın kulüplerde antrenör ve profesyonel yönetici olarak çalışma imkanına sahipler.

Bu köşeden eğitim, teknoloji ve ekonominin bir arada düşünülmesi ve entegre edilmesini gerektiğini vurguluyoruz. Espor’da bu noktada stratejik öneme sahip.

Bu anlamda Teknoloji ve İnsan Kolejleri – Tink’de önemli bir adım attık. Spor kulüpleri arasında dünyada bir ilki gerçekleştirerek e-spor şubesini kuran Beşiktaş’ın, League of Legends takımı ile kapsamlı bir sponsorluk anlaşması yaptık. 2019 yılında da League of Legends Şampiyonluk Ligi’nde mücadele edecek olan Beşiktaş League of Legends Akademi Takımı antrenmanlarını Tink’nin Sancaktepe kampüsünde kendileri için özel olarak hazırlanan antrenman odasında gerçekleştirecek. Lise çağındaki oyuncular ise Tink’in sağladığı Espor bursu ile eğitim hayatlarına devam edecek. Profesyonel kariyerleri ile eğitimlerini bir arada sürdürmesi için fırsat oluşturan Tink, oyunculara çok yönlü bir gelecek sağlamak adına önemli bir rol oynayacak.

Beşiktaş ile birlikte başlattığımız bu girişimin, e-spor’un okulların desteği ile gençlerin eğitim ve kariyer planları ile entegre ve kontrollü olarak yürümesi için bir model oluşturacağına inanıyoruz. Takım halinde hareket eden, başarıyı hedeflemiş ve ona odaklanmış, işin ekonomik boyutu konusunda bilgi sahibi gençler yetiştirmek için çabamızı sürdürüyoruz.

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) bilgilendirme Okuyun